Anexă 1
la decizia 01/16 din 17 februarie 2017
REGULAMENT
cu privire la asigurarea accesului la informație și mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional
1. Regulamentul cu privire asigurarea accesului la informație și mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional (în continuare – Regulament) este elaborat în scopul asigurării aplicării uniforme a prevederilor Legii nr. 239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional şi a Hotărîrii Guvernului nr. 967 din 9 august 2016 „Cu privire la mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional”, pentru a spori responsabilitatea Consiliul raional Rîșcani şi a îmbunătăţi calitatea deciziilor elaborate şi adoptate prin intermediul consultării cetăţenilor, asociaţiilor
constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate (în continuare – părţi interesate) și a asigura accesul la informație.
2. Prezentul Regulament stabileşte procedura de organizare a consultărilor publice
cu societatea civilă pentru asigurarea transparenţei procesului decizional, accesul la informație în cadrul Consiliul raional Rîșcani.
3. Prevederile prezentului Regulament se aplică în procesul de elaborare şi adoptare a proiectelor de decizie, normative, administrative (în continuare – proiecte de decizii) care pot avea impact economic, de mediu şi social asupra modului de viaţă şi drepturilor omului, sănătăţii şi protecţiei sociale, serviciilor publice.
4. Consiliul raional Rîșcani asigură accesul la proiectele de decizii şi la materialele
aferente prin publicarea lor obligatorie pe pagina web oficială a instituţiei, www.riscani.md;
II. Transparenţa procesului de elaborare a deciziilor. Informarea în procesul
decizional. Consultările publice.
5. Informarea privind procesul decizional se face pe calea informării generale, pentru un public larg nedefinit, şi pe calea informării direcţionate, pentru părţi interesate definite, incluse în lista prevăzută în pct. 36 din prezentul Regulament, sau alte părţi interesate care au solicitat în scris informarea.
6. Informarea generală şi cea direcţionată sunt obligatorii în cazul anunţării despre iniţierea elaborării proiectului de decizie şi organizarea tuturor consultărilor publice.
7. Informarea generală se efectuează prin publicarea obligatorie a informaţiei pe pagina web oficială a Consiliul raional Rîșcani, precum şi prin difuzarea, după caz, a unui comunicat de presă în mijloacele de informare locale.
8. Informarea direcţionată se efectuează prin transmiterea informaţiei privind procesul decizional prin intermediul poştei electronice ori expedierea scrisorilor la
adresa părţilor interesate sau cea indicată de solicitant.
9. Informarea publicului cu privire la iniţierea elaborării proiectelor de decizii se realizează cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de consultarea proiectului de decizie de către subdiviziunea-autor din cadrul Consiliul raional Rîșcani.
10. Pentru facilitarea accesului părţilor interesate la informaţia privind procesul decizional în cadrul Consiliul raional Rîșcani, pe pagina web oficială sunt create compartimente dedicate transparenţei decizionale, unde se va plasa informaţia cu privire la:
1) regulile interne privind asigurarea accesului la informație și mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional
2) informaţia privind numele, prenumele, funcţia şi numărul de contact al persoanei responsabile de procesul decizional în cadrul autorităţii publice;
3) programele (trimestriale/anuale) de elaborare a proiectelor de decizii, cu indicarea proiectelor care urmează a fi supuse obligatoriu consultării publice;
4) anunţurile privind iniţierea elaborării deciziei;
5) anunţurile privind retragerea unui proiect din procesul de elaborare;
6) anunţurile privind organizarea consultării publice;
7) proiectele de decizii şi materialele aferente acestora, precum şi deciziile adoptate;
8) rezultatele consultării publice (procese-verbale ale întrunirilor publice consultative, sinteza recomandărilor);
9) raportul anual al autorităţii publice privind transparenţa procesului decizional.
11. Informaţia despre organizarea consultărilor publice privind proiectul de decizie
este prezentată în forma unui anunţ, însoţit de proiectul deciziei şi materialele aferente acestuia (note informative comprehensive, studii analitice, analize ex-ante,
tabele de concordanţă cu legislaţia comunitară, alte materiale care au stat la baza elaborării proiectului de decizie etc.), conform anexei la Hotărîrea Guvernului nr. 967 din 9 august 2016 „Cu privire la mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional”.
12. După iniţierea procesului de elaborare a deciziei, Consiliul raional Rîșcani va plasa, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare, anunţul respectiv, conform pct.36 din prezentul Regulament.
13. Anunţul privind organizarea consultărilor publice şi materialele aferente sunt făcute publice cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de definitivarea proiectului de
decizie.
14. Anunţul privind organizarea consultărilor publice poate fi retras de pe pagina web oficială a Consiliului raional Rîșcani doar după ce va fi plasat un alt anunţ despre retragerea proiectului de decizie supus procedurilor de consultare publică, indicând motivul.
15. Subdiviziuniea-autor a Consiliului raional Rîșcani planifică procesul de consultare public conform următoarelor etape:
1) determinarea proiectului deciziei care urmează a fi supus consultării publice;
2) identificarea părţilor interesate pe domeniile de activitate;
3) selectarea modalităţilor de consultare publică;
4) estimarea costurilor consultării publice;
5) anunţarea organizării consultărilor publice;
6) recepţionarea şi analiza recomandărilor, precum şi întocmirea sintezei recomandărilor, cu acceptarea sau neacceptarea lor;
7) definitivarea proiectului de decizie în baza recomandărilor parvenite.
16. Modalităţile de consultare publică sunt selectate de fiecare subdiviziune-autor a
Consiliului raional Rîșcani în parte, fiind utilizate separat sau cumulativ, după cum urmează:
1) solicitarea opiniilor societăţii civile, experţilor, asociaţilor profesionale,
mediului academic;
2) instruirea grupurilor de lucru permanente sau ad hoc;
3) organizarea dezbaterilor publice;
4) desfăşurarea audierilor publice;
5) realizarea sondajelor publice;
6) alte modalităţi de consultare publică.
17. Subdivziunea-autor înregistrează toate recomandările părţilor interesate parvenite pe parcursul desfăşurării consultării publice a proiectului de decizie şi le include în sinteza recomandărilor.
18. Recomandările verbale sunt reflectate în procese-verbale întocmite de subdiviziunea-autor, iar cele scrise sau în formă electronică se înregistrează în registrul de intrare a documentelor a Consiliului raional Rîșcaniui.
19. Termenul de prezentare a recomandărilor asupra proiectelor de decizii va constitui cel puţin 10 zile lucrătoare de la data mediatizării anunţului referitor la iniţierea elaborării deciziei sau de la data mediatizării anunţului privind
organizarea consultărilor publice. La solicitarea părţilor interesate, Consiliul raional Rîșcani poate prelungi termenul de prezentare a recomandărilor.
20. Dacă, în termenul stabilit la pct. 19 din prezentul Regulament, părţile interesate
nu au prezentat recomandări, proiectul de decizie se consideră consultat public fără
recomandări.
21. Subdiviziunea-autor analizează recomandările parvenite împreună cu alte subdiviziuni instituţionale din cadrul Consiliului raional Rîșcani, după caz, şi decide asupra acceptării sau respingerii fiecărei recomandări în parte, sistematizându-le într-o sinteză privind consultarea proiectului de decizie, întocmită în forma unui tabel. În cazul unei decizii de respingere a recomandărilor, aceasta se argumentează temeinic.
22. Sinteza recomandărilor recepţionate se plasează pe pagina web oficială a Consiliului raional Rîșcani şi/sau se afişează la sediul acesteia într-un spaţiu accesibil publicului şi/sau se difuzează în mass-media centrală sau locală, după caz.
23. În caz de retragere a unui proiect de decizie din procesul de consultare publică, subdiviziunea-autor care a iniţiat procesul de elaborare plasează anunţul despre retragere pe pagina web oficială a Consiliul raional Rîșcaniui, indicînd motivul.
24. După finalizarea consultării publice a proiectului deciziei, subdiviziunea-autor întocmeşte un dosar privind elaborarea proiectului de decizie.
25. În cazul modificării esenţiale (schimbării conceptului, extinderii obiectului şi sferei de aplicare, modificării impactului) a variantei iniţiale a proiectului de decizie supus procedurilor de consultare, dacă modificarea respectivă nu a survenit
în urma consultării publice, Consiliul raional Rîșcani supune proiectul respectiv consultării publice repetate.
III. Transparenţa procesului de adoptare a deciziilor
26. Deciziile adoptate de către consiliu şi supuse consultării publice sunt făcute publice în conformitate cu Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie şi pct. 36 din prezentul Regulament.
27. Şedinţele în cadrul cărora se examinează şi se adoptată deciziile sunt publice, cu excepţia cazurilor în care la şedinţe sunt examinate sau audiate informaţii oficiale cu accesibilitate limitată, conform art. 7 din Legea privind accesul la informaţie.
Argumentarea desfăşurării şedinţelor închise va fi făcută publică.
28. Limitarea accesului persoanelor interesate va fi admisă doar la acele şedinţe sau părţi ale şedinţei în care, conform ordinii de zi urmează să fie examinate decizii
sau comunicate informaţii oficiale cu accesibilitate limitată, conform Legii privind
accesul la informaţie.
29. Data, ora şi adresa unde se va desfăşura şedinţa publică şi ordinea de zi a acesteia sunt anunţate de cocnsiliul raional, cu cel puţin 3 zile lucrătoare.
30. Participarea părţilor interesate se asigură în limitele locurilor disponibile din sala de şedinţe şi în ordinea prioritară stabilită de persoana care prezidează şedinţa,
în conformitate cu interesul fiecărei părţi interesate faţă de subiectele examinate în
cadrul şedinţei publice.
31. La şedinţele publice este asigurat accesul reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă, care pot retransmite on-line lucrările şedinţelor respective.
32. Modalităţile de organizare şi participare la şedinţele publice în cadrul autorităţii
publice sunt stabilite în regulile interne şi sunt aduse la cunoştinţă participanţilor la
şedinţă, care sunt obligaţi să le respecte.
33. Rezultatele şedinţelor respective sunt făcute publice, prin publicarea , după caz,
acestora pe pagina web oficială a Consiliului raional Rîșcani.
IV. Atribuţiile persoanei responsabile de coordonare a procesului de consultare publică în procesul decizional
34. Persoană responsabilă de coordonarea procesului de consultare publică este funcţionarul public sau angajatul Consiliul raional Rîșcani abilitat cu funcţia de coordonare şi monitorizare a respectării etapelor de consultare în procesul de elaborare şi adoptare a proiectelor de decizii din cadrul instituţiei.
35. Atribuţiile de bază ale persoanei responsabile de coordonare a procesului de consultare publică:
1) este responsabil pentru asigurarea transparenţei procesului decizional din cadrul Consiliului raional Rîșcani;
2) monitorizarea respectării cerinţelor de asigurare a transparenţei în procesul de elaborare şi adoptare a proiectelor de decizii;
3) întocmirea raportului anual privind asigurarea transparenţei procesului decizional în cadrul Consiliului raional Rîșcani.
V. Atribuţiile persoanei responsabile de publicarea pe site-ul Consiliului raional a informațiilor privind transparenţa în procesul decizional, achiziţiile publice, conflictul de interese și cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
36.Persoană responsabilă de publicarea pe site-ul Consiliului raional a informațiilor privind transparenţa în procesul decizional, achiziţiile publice, conflictul de interese și cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public este funcţionarul public sau angajatul Consiliul raional Rîșcani abilitat cu funcţia respectivă.
VI. Atribuţiile subdiviziunilor responsabile de elaborarea proiectelor de decizii
37. Subdiviziunea-autor este unitatea din cadrul Consiliului raional Rîșcani responsabilă de iniţierea, desfăşurarea şi prezentarea rezultatelor consultării fiecărui proiect de decizie.
38. Şeful subdiviziunii-autor desemnează un responsabil de desfăşurarea procedurilor de consultare din cadrul subdiviziunii respective, de regulă persoana
responsabilă de elaborarea actului normativ.
39. Instituie consiliul consultative sau un grup de lucru permanent sau grup de lucru ad-hoc care participă la procesul decizional, fiind acele platforme de dialog continuu și eficient între consiliul raional/ subdiviziuneaşi societatea civilă.
40. Atribuţiile responsabilului de desfăşurarea procedurilor de consultare publică a
unui proiect de decizie, din cadrul subdiviziunii-autor, includ:
1) identificarea părţilor interesate care urmează a fi consultate în cazul fiecărui proiect de decizie;
2) organizarea procedurilor de consultare publică;
3) întocmirea procesului-verbal privind consultarea publică a părţilor
interesate;
4) redactarea sintezei recomandărilor prezentate în cadrul consultării;
5) întocmirea dosarului privind elaborarea proiectului de decizie;
6) informarea persoanei responsabilă de coordonarea procesului de consultare publică din cadrul Consiliului raional Rîșcani despre iniţierea şi rezultatele consultării fiecărui proiect de decizie în parte.
VII. Atribuţiile subdiviziunilor responsabile de elaborarea informațiilorcu privire la achiziţiile publice, etica profesională conflictul de interese, resursele umane, serviciile sociale, întreprinderile municipale, administararea proprietății publice.
a) responsabil de achiziții publice elaborează și prezintă:
b) serviciul juridic elaborează și prezintă:
c) secția economie elaborează și prezintă:
1)documentele de politici privind dezvoltarea social-economică a raionului (strategii, prognoze, planuri, programe)
d) serviciul resurse umane elaborează și prezintă:
e) direcția Asistență socială și protecție a familiei elaborează și preznită:
f) conducătorii întreprinderilor municipale elaborează și preznită
g) direcția finanțe elaborează și prezintă:
VIII. Interacţiunea dintre persoană responsabilă de publicarea pe site-ul Consiliului raional a informațiilorşi subdiviziunile responsabile de elaborarea proiectelor de decizii
41. Consultarea publică în cadrul procesului de elaborare a proiectului de decizie este iniţiată şi desfăşurată de către subdiviziunea-autor din cadrul Consiliului raional Rîșcani.
42. Procedura de consultare a proiectului de decizie elaborat se sincronizează cu etapa de avizare a acestuia de către autorităţile publice şi instituţiile publice interesate, în conformitate cu legislaţia.
43. Subdiviziunea-autor informează persoana responsabilă de publicarea pe site-ul Consiliului raional a informațiilordespre iniţierea şi rezultatele consultării fiecărui proiect de decizie în parte.
44. Responsabilul de desfăşurarea procedurilor de consultare publică din subdiviziunile autor are obligaţia de a transmite persoanei responsabile de publicarea pe site-ul Consiliului raional a informațiilorinformaţia necesară pentru întocmirea raportului anual privind transparenţa în procesul decizional.
45. Subdiviziunile responsabile de elaborarea informațiilor conform terminilor și rigorilor legislației elaborează și prezintă în format electronic și hârtie informațiile necesare pentru a asigura accesul la informație persoanei responsabile de publicarea pe site-ul Consiliului raional a informațiilor privind transparenţa în procesul decizional, achiziţiile publice, conflictul de interese și cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
IX. Întocmirea şi păstrarea dosarului privind elaborarea proiectului de decizie
46. Responsabilul de desfăşurarea procedurilor de consultare publică din cadrul subdiviziunii-autor poartă răspundere pentru întocmirea dosarului privind elaborarea proiectului de decizie.
47. Dosarul privind elaborarea proiectului de decizie va include:
1) anunţul de iniţiere a elaborării decizie;
2) anunţul de organizare a consultărilor publice;
3) proiectul de decizie;
4) materialele aferente proiectului de decizie, precum şi deciziile adoptate (note informative, alte informaţii relevante);
5) procesele-verbale ale întrunirilor de consultare publică;
6) recomanderile parvenite şi sinteza acestora.
48. Dosarul privind elaborarea proiectului de decizie este păstrat în cadrul subdiviziunii-autor.
X. Elaborarea raportului anual privind transparenţa procesului decizional
49. Consiliul raional Rîșcani va întocmi şi va aduce la cunoştinţa publicului rapoartele anuale privind transparenţa în procesul decizional, care vor conţine:
1) numărul deciziilor adoptate de autoritatea publică respectivă pe parcursul anului de referinţă;
2) numărul total al recomandărilor recepţionate în cadrul procesului decizional;
3) numărul întrunirilor consultative, al dezbaterilor publice şi al şedinţelor publice organizate;
4) numărul cazurilor în care acţiunile sau deciziile autorităţii publice au fost contestate pentru nerespectarea prezentului Regulament şi sancţiunile aplicate pentru încălcarea acestuia.
50. Raportul anual privind transparenţa în procesul decizional se elaborează de către persoana responsabilă de coordonarea procesului de consultare publică din cadrul Consiliului raional Rîșcani, cu participarea tuturor subdiviziunilor interne, va fi făcut public nu mai tîrziu de sfîrşitul lunii ianuarie al anului imediat următor anului de referinţă.
Anexă la Regulamentul cu privire la asigurarea accesului la informație și
mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional
ANUNŢ-TIP
privind organizarea consultării publice a proiectului de decizie
………................................................................. iniţiază, începînd cu data de
(denumirea autorităţii publice)....................................................................................................................,
consultarea publică a proiectului de lege/proiectului de hotărîre/proiectului de ordin etc...........................................................................................................
(denumirea proiectului)
Scopul proiectului este ............................................................................................
Necesitatea elaborării şi adoptării proiectului de decizie este .................................
..................................................................................................................................
Prevederile de bază ale proiectului sînt ...................................................................
Beneficiarii proiectului de decizie sînt ....................................................................
Rezultatele scontate ca urmare a implementării deciziei supuse consultării publice sînt...............................................................................................................
Impactul estimat al proiectului de decizie este.......................................................
Proiectul de decizie este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare.....................................................................................................................,
(denumirea documentelor relevante)
prevederile corespondente ale legislaţiei comunitare ..............................................
şi cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte
..................................................................................................................................
(denumirea documentelor relevante)
Recomandările pe marginea proiectului de decizie supus consultării publice pot fi expediate pînă pe data de ......................., pe adresa dnei/dl............................., pe adresa electronică: ................................., la numărul de telefon ........................
sau pe adresa..................................................................................................... (adresa sediului autorităţii publice)
Proiectul deciziei.......................................................................................... şi nota
(denumirea)
informativă (după caz, studii analitice, acte de analiză a impactului de reglementare, alte materiale care au stat la baza elaborării proiectului de decizie etc.) sînt disponibile pe pagina web oficială ..........................................................
(adresa)
sau la sediul.............................................................................................................,
(denumirea autorităţii publice)
situat pe adresa .......................................................................................................
Secretar al Consiliului raional R. POSTOLACHI