CARTA DE AUDIT INTERN
(Regulament de funcţionare al serviciului
de audit intern)
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Carta de audit intern reprezintă Regulamentul de funcţionare al serviciului de audit intern din cadrul Consililui raionului Rîşcani.
2. Carta de audit intern defineşte sfera de activitate a serviciului de audit intern, stabileşte poziţia acestuia în structura organizaţională a Consililui raionului Rîşcani, stipulează drepturile şi obligaţiile serviciului de audit intern, autorizează accesul la personal, documente şi bunuri fizice, necesare îndeplinirii corespunzătoare a activităţii de audit intern.
3. Prezenta Cartă este elabortă în conformitate cu Carta de Audit Intern (Regulament – model de funcţionare a unităţii de audit intern), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.139 din 20.10.2010, Standardele Naţionale de Audit Intern, Codul etic al auditorului intern şi cadrul normativ relevant.
II. MISIUNEA SERVICIULUI DE AUDIT INTERN
4. Misiunea serviciului de audit intern este de a acorda consultanţă şi asigurări obiective privind eficacitatea sistemului de management financiar şi control, contribuind la obţinerea plusvalorii şi oferind recomandări pentru îmbunătăţirea acestuia.
5. Întru realizarea misiunii serviciului de audit intern, angajații serviciului de audit intern au acces la toate activităţile subdiviziunilor Consililui raionului Rîşcani pentru a evalua dacă sistemul de management financiar şi control este adecvat şi funcţionează într-un mod care asigură:
a) realizarea obiectivelor entităţii publice;
b) identificarea, evaluarea, gestionarea, monitorizarea şi controlul corespunzător al riscurilor;
c) interacţiunea adecvată cu/între managerii entităţii publice;
d) corectitudinea, siguranţa şi oportunitatea informaţiilor;
e) conformitatea activităţii angajaţilor cu politicile, procedurile, regulamentele entităţii şi directivele conducerii;
f) economicitatea, eficienţa şi siguranţa resurselor;
g) realizarea programelor, planurilor şi obiectivelor;
h) perfecţionarea sistemului de management financiar şi control al entităţii;
i) aplicarea adecvată a cadrului legal.
III. STATUTUL: INDEPENDENŢĂ ŞI AUTORITATE
6. Serviciu de audit intern se constituie de către Consiliul raional şi în activitatea sa este subordonată în plan administrativ – Președintelui raionului, iar coordonarea si armonizarea este efectuată de către Ministerul Finanţelor.
7. Serviciu de audit intern este în drept să realizeze misiuni de audit intern şi în cadrul entităţilor subordonate sau fondate de câtre Consiliului raionalRîşcani.
IV. ATRIBUŢIILE ANGAJAŢILOR DIN CADRUL
SERVICIULUI DE AUDIT INTERN
8. Auditorul intern are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi înaintează spre aprobare Consiliului raional Rîşcani proiectele Cartei de audit intern şi, în caz de necesitate, a instrucţiunilor proprii de aplicare a Normelor metodologice pentru implementarea auditului intern în sectorul public, ţinînd cont de specificul activităţii entităţii;
b) elaborează şi înaintează spre aprobare Consiliului raional Rîşcani planul anual al activităţii de audit intern;
c) remite Direcţiei de armonizare a sistemului de control financiar public intern din cadrul Ministerului Finanţelor copiile planului strategic şi planului anual al activităţii de audit intern;
d) informează periodic, minim trimestrial, Preşedintele raionului Rîşcani privind rezultatele activităţii de audit;
e) elaborează şi prezintă rapoarte privind rezultatele activităţii de audit intern Direcţiei de armonizare a sistemului de control financiar public intern din cadrul Ministerului Finanţelor;
f) informează Preşedintelui raionului Rîşcani despre cele mai recente tendinţe şi practici de succes în domeniul auditului intern şi propune măsuri de aliniere la acestea;
g) stabileşte obiectivele misiunii de audit intern de comun acord cu Preşedintele raionului Rîşcani şi determină aria de aplicabilitate a acesteia;
h) revizuieşte şi aprobă programul de lucru al misiunii de audit intern, pentru a asigura faptul că el nu a deviat de la planul anual al activităţii de audit intern şi că resursele alocate sînt suficiente pentru realizarea obiectivelor misiunii;
i) stabileşte reguli şi asigură protejareaşi păstrarea dosarelor misiunilor de audit intern, cît şi transmiterea acestora către utilizatorii interni sau externi;
j) informează imediat, printr-o notă informativă, Preşedintele raionului Rîşcani despre suspiciuni privind fraudele;
k) elaborează şi remite Direcţiei de armonizare a sistemului de control financiar public intern din cadrul Ministerului Finanţelor propuneri de modificare a cadrului normativ în domeniul auditului intern public.
l) efectuează misiuni de audit intern pentru evaluarea sistemului de management financiar şi control al unităţii auditate şi aplică tehnicile necesare pentru a atinge obiectivele misiunii de audit;
m) monitorizează implementarea recomandărilor de către conducătorul unităţii auditate;
n) comunică şi convine cu conducătorul unităţii auditate asupra constatărilor şi recomandărilor de audit;
o) solicită întocmirea de către unităţile auditate a planului de acţiuni privind implementarea recomandărilor.
9. Auditorul intern este în drept:
a) să dispună de acces liber la bunuri, persoane relevante, informaţii utile şi probante (inclusiv cele în format electronic), pe care le consideră necesare în atingerea scopului şi îndeplinirea obiectivelor misiunii de audit intern;
b) să obţină asistenţa necesară din partea personalului Consiliului raional Rîşcani, precum şi servicii specializate din cadrul sau din afara acestuia.
10. Auditorul intern nu are dreptul:
a) să realizeze sarcini operaţionale ale Consiliului raional Rîşcani, cum ar fi: avizarea angajamentelor, aprobarea tranzacţiilor şi a operaţiunilor contabile sau elaborarea procedurilor de control intern;
b) să efectueze inspecţii financiare;
c) să investigheze fraude.
V. INTERACŢIUNEA CU AUDITORII EXTERNI
11. Serviciul de audit intern colaborează cu auditorii externi pentru a se asigura că ei sînt informaţi adecvat despre activitatea realizată de către unitatea de audit intern. În acest context, unităţile de audit intern remit Curţii de Conturi copiile:
a) planului anual al activităţii de audit intern;
b) raportului anual al activităţii de audit intern.
VI. CADRUL NORMATIV APLICABIL
12. În activitatea sa, angajații serviciului de auditorul intern se călăuzesc de următoarele acte normative:
a) Legea privind controlul financiar public intern;
b) Standardele Naţionale de Audit Intern;
c) Codul etic al auditorului intern;
d) Normele metodologice pentru implementarea auditului intern în sectorul public;
e) instrucţiunile proprii de aplicare a Normelor metodologice pentru implementarea auditului intern în sectorul public, în cazul necesităţii acestora, ţinînd cont de specificul entităţii;
f) Legea privind administrația publică locală
f) alte acte normative în domeniu.
VII. DISPOZIŢII FINALE
13. Prevederile Cartei de audit intern sînt obligatorii pentru angajații din cadrul serviciului de audit intern al Consiliului raional Rîşcani.
14. Angajații din cadrul serviciului de audit intern al Consiliului raional Rîşcani poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare pentru nerespectarea prevederilor Cartei de audit intern.
» | PLANUL ANUAL al activității de audit intern pentru anul 2024 | 12.04.2024 |
» | CARTA DE AUDIT INTERN | 29.01.2019 |