Geografia şi organizarea administrativ – teritorială
Raionul Rîşcani, este situat în partea de Nord – Vest a Republicii Moldova, cu o suprafaţă de 936,03 km2, cu centrul administrativ raional plasat în or. Rîşcani, situat la o distanţă de 180 km de capitala țării, or. Chişinău. Teritoriul raionului fiind la hotar cu România, are punct de conexiune cu UE, prin punctul de trecere la frontieră Costeşti (Republica Moldova) – Stânca (România). Totodată, raionul Rîşcani face parte din Euroregiunea „Prutul de Sus”. Locuitorii raionului au acces la infrastructura rutieră naţională, autostrada M14 – 5 km de la or. Rîşcani şi la cea feroviară, fiind la o distanţa de 25 km de staţia Drochia şi de 41 km de staţia Bălţi.
Populaţia raionului a constituit la 01.01.2023 în număr de 59 653 persoane. Densitatea populaţiei este de circa 73 pers./km2. Pe teritoriul raionului locuiesc circa 50 000 moldoveni şi circa 18 000 persoane de altă etnie. NOTĂ: la data de 1.10.2025 informația date RPL 2024 nu sunt prezentate oficial de BNS.
În componenţa raionului sunt 28 de unităţi administrativ teritoriale (UAT), dintre care 2 oraşe, 11 comune și 15 sate. Localitățile dispun de o infrastructură socială compusă din instituţii de învământ general şi mediu de specialitate, spitale, case de cultură şi biblioteci. Profilul şi specializarea economică este orientată spre domeniul agroindustrial şi de prelucrare a produselor agricole, industriei extractive şi insustriei de producere şi redistribuire a energiei electrice. Ponderea ramurii agricole constituie 75%, iar cea a industriei – 10%. Potenţialul social și economic al raionului Rîşcani este unul favorabil pentru climatul investiţional şi dezvoltarea durabilă a raionului.
Organizarea administrativ – teritorială a raionului
Raionul Rîşcani, face parte din cele 11 raioane şi mun. Bălţi ale Regiunii de Dezvoltare Nord.
În componența raionului Rîșcani sunt 55 localități, dintre care 2 orașe, 11 comune și 15 sate, care la rândul său sunt împărţite în 28 UAT, cu centrul raional situat în or. Rîşcani.
Organizarea administrativ-teritorială a raionului este efectuată în baza Legii Republicii Moldova nr. 764/2001 „Privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova”, Legii Republicii Moldova nr. 436/2006 „Privind administraţia publică locală”, având ca sarcină satisfacerea intereselor generale ale locuitorilor din unităţile administrativ-teritoriale.
Administrarea publică în unităţile administrativ-teritoriale se bazează pe principiile autonomiei locale, ale descentralizării serviciilor publice, ale eligibilităţii autorităţilor administraţiei publice locale şi ale consultării cetăţenilor în problemele locale şi de interes deosebit. Autonomia priveşte, de asemenea, organizarea şi funcţionarea administraţiei publice locale.
Toate cele 28 unităţi administrativ-teritoriale au statut juridic şi dispun de patrimoniu, au dreptul de a soluţiona şi a gestiona problemele de ordin local, în cadrul legii, în numele propriu şi în interesele populaţiei locale.
Autorităţile administraţiei publice, prin care se exercită autonomia locală în sate, comune, oraşe sunt consiliile locale, ca autorităţi deliberative şi primarii, ca autorităţi executive. Consiliile locale şi primăriile funcţionează ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile publice din sate, comune, oraşe în condiţiile legii.
Raporturile dintre autorităţile publice de nivelul al doilea şi cele de nivelul unu, au la bază principiile autonomiei, legalităţii, transparenţei şi colaborării în rezolvarea problemelor comune.
Buna guvernare locală funcţionează cu succes axându-se pe încurajarea democraţiei participative, legalităţii şi transparenţei actului decizional, echitate în accesul la bunuri şi servicii publice, precum şi incluziune socială.