Bugetul raional pentru anul 2023
În temeiul Codului Fiscal nr. 116 /1997; al Legii nr. 397/2003 privind finanţele publice locale; al Legii nr.436/2006, privind administraţia publică locală; al Hotărârii Guvernului nr.868/2014 cu privire la finanţarea în bază de cost standard per elev a instituţiilor de învăţământ primar şi secundar general din subordinea autorităţilor publice locale de nivelul al doilea, al Regulamentului privind modul de elaborare, monitorizare şi raportare a bugetelor pe programe aprobat prin ordinul Ministerul Finanţelor nr. 208/2015, care a fost emis în temeiul prevederilor art.27 (1) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014, ținând cont de alte acte legislative şi normative, care reglementează politica bugetar fiscală, se propune de a fi examinat şi aprobatbugetul raional pentru anul 2023,în care se stabileşte suma de 217mln 984,7mii lei la venituri, (anexa nr.1), inclusiv:
- resurse generale - 214mln 816,0mii lei, din care:
transferuri de la alt buget – 203mln 718,5mii lei,
- resurse colectate –3mln 168,7mii lei,
și soldul mijloacelor băneşti la începutul anului 2023, ce constituie 4mln200 mii lei.
La cheltuieli s-a stabilit suma de 222184,7 mii lei, anexa nr.1.
*****
La elaborarea bugetului raional la partea de venituri pentru anul 2023s-a ţinut cont de particularităţile privind elaborarea bugetelor locale, conform anexei nr.2. și anume:
1. Resursele generale ale bugetului raional se formează din:
- defalcările de la impozitul persoanelor fiziceîn mărime de 25 la sută din suma contingentului total de la primăria or. Rîșcani, ceea ce constituie suma de 5mln 397,5mii lei.
La prognozarea impozitului pe venitul persoanelor fizice, s-a ţinut cont de menţinerea sistemului progresiv de impozitare a veniturilor persoanelor fizice în paralel cu majorarea tranşelor de venit impozabil, de indicii macroeconomici pe republică, de informaţiile organului de statistică şi ale celui fiscal teritorial;
- taxele pentru resurse naturale– 5mln 700,0mii lei, dintre care:
taxa pentru apa captatăde ÎS „Nodul Hidroenergetic Costeşti”– 4 mln 200,0 mii lei ( s-a luat în calcul executarea taxei pe ultimii 4 ani, calculată în mediu, fiindcă nu poate fi planificată după capacitatea totală, deoarece turbina funcţionează parţial, în primul trimestru vor fi efectuate lucrări de reparaţie a barajului);
taxapentru extragerea mineralelor-1,5mln lei.
2. Resursele colectate de instituţiile bugetare s-au elaborat în baza evoluţiei indicatorilor din anii precedenţi şi a modificărilor în cadrul normativ ce reglementează aceste surse şi s-au format în sumă de 3 mln168,7 mii lei dintre care:
- încasări de la prestarea serviciilor cu plata – 2 mln 201,1mii lei;
- plata pentru locaţiunea bunurilor patrimoniului public –856,6 mii lei;
- donaţii voluntare pentru cheltuieli curente –11,0 mii lei, conform anexelor 4,5;
- taxa la cumpărarea valutei străine de către persoanele fizice în casele de schimb valutar – 100,0 mii lei;
3.Totodată, bugetul raional pentru anul 2023 va beneficia de la bugetul de stat de transferuritotal general în sumă de 203 mln 718,5 mii lei sau 91,7% din total venituri, care se divizează în:
a) transferuri cu destinaţie generală (de echilibrare) - acestea se stabilesc conform formulei aprobate pe unitatea administrativ teritorială de nivelul al doilea, în baza capacităţii fiscale per locuitor, pentru fiecare unitate administrativ teritorială în parte, care echilibrează capacitatea fiscală naţională medie per locuitor, direct proporţional cu populaţia şi suprafaţa UAT, în sumă de 37 mln 240,5 mii lei sau 16,8%;
b) transferuri cu destinaţie specială - 166 mln 478,0 mii lei – 74,9% din total venituri, acestea se repartizează pentru:
- învăţământul primar, secundar general, special şi complementar extraşcolar - 139mln. 683,5 mii lei, dintre care 118mln 24,2mii lei sunt transferuri categoriale direcționate gimnaziilor şi liceelor;
- şcoala de sport – 4 mln 944,8mii lei;
- infrastructura drumurilor – 16 mln 4,9 mii lei
- asigurarea şi asistenţa socială – 5mln 844,8mii lei, inclusiv pentru:
Competenţele în efectuarea cheltuielilor pe domenii de activitate sunt delimitate prin legislaţia privind administraţia publică locală şi descentralizarea administrativă.
Cheltuielile bugetelui raional sunt formate în dependenţa directă de suma veniturilor obţinute şi nu de valoarea estimată la nivel central sau de autorităţile publice locale de nivelul al doilea.
La elaborarea bugetului pentru anul 2023s-a ţinut cont de:
- legislaţia actuală privind salarizarea în domeniul bugetar;
- normativele ce vizează numărul abonamentelor de telefoane de serviciu, faxuri, telefone mobile pentru colaboratori;
- normele de aprobare a numărului limită al autoturismelor de serviciu şi a parcursului-limita anual pentru un autoturism întru asigurarea îndeplinirii atribuţiilor de serviciu ale autorităţilor APL;
- indicii de creştere a preţurilor de consum şi ale serviciilor cu plată.
Partea de cheltuieli este stabilită pentru anul 2023 în sumă de 222mln 184,7 mii lei şi cuprinde 15 programe cu 32 subprograme având ca baza domeniul de activitate şi funcţiile exercitate, anexa nr.3.
Cheltuielile pentru întreţinerea„Serviciilor de stat cu destinaţie generală” ale aparatului preşedintelui raionului s-au stabilit în sumă de 7 mln 33,9 mii lei, (ponderea din total cheltuieli -3,2%), pentru întreţinerea a 18 unităţi de personal ale aparatului preşedintelui, 2 unităţi de personal, serviciul de arhivă și 1 unitate de personal, serviciul audit intern, cheltuielile pentru întreținerea clădirilor administrative și lucrări de reparații.
Pentru Serviciulde deservire a Consiliului raional cu titlul „Alte servicii generale ” cu subprogramul „Servicii de suport pentru exercitarea guvernării” s-a estimat suma de 1 mln 381,3 mii lei pentru 20,5 de unităţi de personal.
Pentru întreţinerea personalului Direcţiei Finanţe în număr de 16 unităţi, se propun mijloace în sumă de 2 mln 566,4 mii lei şi formează programul „Managementul finanţelor publice”, subprogramul „Politici şi management în domeniul bugetar-fiscal” cu asigurarea funcţionării instituţiilor publice, finanţate din buget.
În conformitate cu art.19 din Legea nr.397/2003 privind finanţele publice locale s-a stabilit Fondul de rezervă al Consiliului raional în sumă de 2 mln. lei (circa 1% din total cheltuieli ale bugetului raional).
Cheltuielile pentruApărarea Naţională, programul „Apărarea Naţională”, subprogramul „Servicii de suport în domeniul apărării naţionale”, cu stabilirea indicatorilor de performanţă, s-au format în sumă de 128,9 mii lei, conform Hotărârii Guvernului nr.735 / 2003 cu privire la serviciile publice desconcentrate în teritoriu.
PentruProtecţia civilă, programulşi subprogramul cu aceeaşi denumire „Protecţia civilă şi apărare împotriva incendiilor”, s-au stabilit cheltuieli curente în sumă de 79,0 mii lei.
Pentru serviciile în domeniul economiei se propun cheltuieli în sumă de 18 mln 518,3 mii lei, (ponderea – 8,3%), după cum urmează.
Pentru întreţinerea a 4 unităţi de personal din Secţia economie sunt necesare mijloace în sumă de 651,1 mii lei, cu programul „Servicii generale economice şi comerciale”, subprogramul „Politici şi management în domeniul macroeconomic şi de dezvoltare a economiei”.
La Secţiaagricultura și alimentație,cu 4 unităţi de personal, s-au stabilit cheltuieli în sumă de 687,0 mii lei şi formează subprogramul „Politici şi management în domeniul agriculturii”.
La Secţia construcţii, gospodărie comunală şi drumuri, - pentru 4 unităţi s-au estimat cheltuieli în sumă 594,5 mii lei cu subprogramul „Politici şi management în domeniul dezvoltării regionale şi construcţiilor”.
Cheltuieli curente pentru Piața angro constituie 284,8 mii lei.
Cheltuielile pentru întreţinerea drumurilor locale de nivel raional s-au stabilit în sumă egală transferurilor cu destinație specială, alocate din Fondul rutier de 16 mln 4,9 mii lei, anexa nr.8, subprogramul „Dezvoltarea drumurilor”.
Pentru Serviciul relaţii funciare şi cadastru cu 2 unităţi de personal s-au stabilit cheltuieli în sumă de 296,0 mii lei.
Pentru ramura Ocrotirea sănătăţii s-au stabilit cheltuieli în sumă de 300 mii lei, anexa nr.9 inclusiv:
subprogramul „Programe naţionale şi speciale în domeniul ocrotirii sănătăţii” – constituie 300,0 mii lei pentru:
Pentru instituţiile din ramura Cultură, sport, tineret, culte şi odihnă suma cheltuielilors-a stabilit în cuantum de 9 mln 768,6 mii lei, (ponderea – 4,5%) și cuprinde 2 programe: „Cultura, cultele şi odihna” şi „Tineret şi sport”, care la rândul lor se divizează în 3 şi 2 subprograme inclusiv:
- 849,2 mii lei pentru aparatul administrativ cu 5 unități de personal, subprogramul „Politici şi management în domeniul culturii”;
- subprogramul „Dezvoltarea culturii ”, care include activitatea colectivelor cu titlu „Model” cu 9 unităţi, acțiuni culturale şi artistice de nivel raional, în sumă totală de 936,3 mii lei, având scopul principal de a asigura accesul liber şi a participării la viaţa culturală a tuturor cetăţenilor indiferent de naţionalitate, religie şi orientare politică;
- activități culturale desfășurate la nivel de Aparatul președintelui raionului și Secția cultura– 664,1 mii lei;
- 620,8 mii lei, desfăşurarea activităţii muzeului cu 5 unităţi de personal, subprogramul „Protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional” cu indicatorii de performanţa specifici domeniului de activitate;
- 367,9 mii lei - activităţi sportive;
- 4 mln 946,8 mii lei - desfăşurarea activităţii şcolii de sport, cu 42,5 unități de personal;
-517,2 mii lei - întreţinerea şi desfăşurarea activităţii stadionului, cu 6,5 unități de personal;
- 300,0 mii lei - susţinere financiară a Întreprinderii Municipale „Clubul de Fotbal”;
Pentru subprogramul „Tineret” ce include:
- desfăşurarea activităţii centrului de tineret cu 3,5 unităţi –511,0 mii lei;
- activități pentru tineret – 501,2 mii lei;
Pentru ramura Învăţământ, care include un program şi 6 subprograme, s-au stabilit cheltuieli recurente în sumă de 146 mln 106,2 mii lei, (ponderea – 65,8%), anexa nr.3, inclusiv, transferuri de la bugetul de stat, cu destinaţie specială, în sumă de 139 mln 683,5 mii lei.
Calculul transferurilor cu destinaţie specială de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor din acest domeniu a fost efectuat în baza raportului privind îndeplinirea planului pe reţea, state şi contingente în instituţiile finanţate din buget, la situaţia din 01 octombrie 2022 privind numărul mediu al copiilor de toate vârstele.
Cheltuielileîn acest domeniu se divizează conform clasificaţiei funcţionale, anexa nr.3 și nr.7:
Pentru gimnazii şi licee, care cuprind mai multe subprograme, s-a stabilit implementarea metodei de finanţare pe baza de cost standard per elev, fiind prevăzute transferuri categoriale, care reprezintă mijloace financiare, calculate în sumă absolută (de la bugetul de stat la bugetul instituţiilor secundare şi terţiare, conform regulamentului aprobat) – 98% şi2% din sumă totală a transferurilor categoriale, ceea ce constituie 118 mln. 24,2 mii lei, dintre care: 2 mln 360,5 mii leiadresatepentru educaţie incluzivă, repartizată pe instituţii. Cuantumul normativului valoric pentru un „elev ponderat” şi a normativului valoric „pentru instituţie”, luat în calcul la stabilirea transferurilor categoriale, constituie 16311 lei şi respectiv883593 lei, anexa nr.7.
Avem25 Instituţii secundare, cu statut de persoană juridică, ce reprezintă subdiviziuni ale Consiliului raional și 2 instituţii terţiare, fără statut de persoană juridică, care sunt subdiviziuni ale Direcţiei Învăţământ, Tineret și Sport.
Activitatea acestor instituţii se devizează pe domenii de activitate :
Paralel cu transferurile categoriale la relaţiile între bugetul de stat şi UAT Rîşcani se stabilesc şicheltuielile pentru dejunuri calde ale elevilor claselor I-IV în sumă de 4 mln 852,8 mii lei. În calcul s-a luat numărul de 2183 de elevi (conform situaţiei de la 01 octombrie 2022) și, respectiv, câte 171 zile de alimentaţie cu normativul pe zi de 13,0 lei, anexa nr.7;
- secţia Management alCurriculumului şi Formare Continuă în componență de 7 unităţi – 1 mln 228,6 mii lei,
- grupul de deservireadministrativă centralizată –357,4 mii lei, pentru 5 unităţi,
- servicii de asistenţă psihopedagogică: pentruasigurarea îndeplinirii sarcinilor stabilite s-au calculat 1 mln299,6 mii lei, pentru 10 unităţi de personal;
- elevi dotaţi – 121,1 mii lei,
- odihna de vară – 1 mln 880,9 mii lei, mii lei,
- Centrul de creaţie – 2 mln 820,4 mii lei,
- şcoli de muzică şi arte - 9 mln 560,9 mii lei.
Pentru ramuraasistența și protecţie socială s-aţinut cont deprevederile actelor legislative şi normative şi s-a stabilit suma de 33 mln 854,2 mii lei, (ponderea – 15,2%), care formează programul „Protecţia socială” cu 7 subprograme.
- Centrul multifuncţional „Renaştere”, cu 25 unităţi de personal şi 45 de beneficiari, s-au stabilit cheltuieli în sumă de 4 mln 444,4 mii lei;
- Centrul de plasament pentru persoane adulte și vârstnice „Alinare”, cu 26,5 unități de personal și 36 beneficiari, în mediu, anual s-a format bugetul în sumă de 4 mln 345,8 mii lei;
- 1 mln1152,5 mii lei pentru 21 copii beneficiari ai serviciului Asistenţa parentală profesionistă,
-1ml 890 mii leipentru100 de copii adoptați și tutelaţi,
- 256,2mii lei pentru serviciul „Casă de copii de tip familial”, cu 7 beneficiari;
- 328,4 mii lei pentru 55 de copii plasați în serviciile sociale, (bani de buzunar);
- serviciul de deservire socială la domiciliu - 94,5 lucrători sociali pentru 760 de beneficiari, suma 6 mln 725,3 mii lei,
- serviciul de asistenţa socială comunitară cu 31 de unităţi de personal, suma de 3 mln 248,6 mii lei,
- serviciul de asistenţa personală, cu 80de beneficiari cu finanțarea dinbugetul raional în sumă de 5 mln 982,1 mii lei. În același subprogram se include și:
- activitatea felcerului protezist, 1 unitate de personal – 74,1 mii lei,
- 3 mln 212,2 mii lei - compensarea serviciilor de transport al persoanelor cu dezabilităţi ale aparatului locomotor şi invalizilor ( 2700 de beneficiari);
Se propune spre aprobare efectivul limită al statelor de personal din instituţiile publice finanţate de la bugetul raional pentru anul 2023 în număr total de 1521,13, anexa nr.6.
Se propun spre aprobare statele de personal ale instituţiilor Consiliului raional pentru anul 2023, conform anexei nr.10.
Se propune spre aprobare şi numărul-limită de autoturisme în instituţiile Consiliului raional şi parcursul-limita pentru un autoturism, conform anexei nr.11.
Bugetul propus spre examinare și aprobare a fost elaborat conform devizelor de cheltuieli la nivel de instituții pe ramuri de activitate prin analiza priorităților stabilite pentru anul 2023.